Vakantie in de vakantie - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jelle Melkert - WaarBenJij.nu Vakantie in de vakantie - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jelle Melkert - WaarBenJij.nu

Vakantie in de vakantie

Blijf op de hoogte en volg Jelle

02 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ik denk laat ook maar weer eens iets van me horen. Heb het nog steeds fantastisch naar me zin maar wat gaat de tijd hard zeg, het is alweer mei en nog slechts 5 weken en ik zit weer in het prachtige Wateringen! Gelukkig heb ik nog 5 weken waarin ik nog genoeg mee kan maken. Zoals jullie allemaal weten had ik gelukkig twee weken vakantie hier, en kon moeders dus mooi overkomen voor (voor beide) een welverdiende vakantie. Als een verrassing had ik gezegd dat ik geen vrij kon krijgen van me stage dus dat ze zelf maar Port Elizabeth moest ontdekken. Maar stiekem had ik al 5 dagen vakantie en stond ik dus als totale verrassing op het vliegveld. De verrassing was zo groot dat ze mij, bijna 2 meter, niet eens zag staan en me gewoon voorbij liep. Nadat we de auto hadden opgehaald heb ik haar mijn huis laten zien en daarna zijn we nog door Port Elizabeth gereden en over de boulevard gelopen. Vrijdags had ik een laatste uitje met de vrijwilligers, waarna ik savonds naar de b&b ging waar moeders verbleef. Zaterdags begon de vakantie dan echt eindelijk op weg naar Addo National Elephant Park. We besloten eerst zelf door het park te rijden en zagen al vele dieren, waarna we om 3 uur nog met een ranger een rondtour maakte. Ook de ochtend erna om 6 uur met een ranger op stap geweest, waarschijnlijk hadden de dieren een zware zaterdag avond gehad want we zagen bijna niks. Toen hebben we smiddags zelf nog maar een keer in het park rondgereden. Uiteindelijk hebben we buffalo, apen, zebra's, struisvogels, pumba's (zwijnen), tortoise (de beesten zijn sneller dan dat je verwacht) kudu's en natuurlijk vele vele olifanten. Het leuke met de ranger was dat ze op 1 meter van de auto liepen, zo dicht bij kon je met je auto niet komen.

Na een weekendje Addo zijn we opweggegaan naar Cape Town via de Gardenroute. Eerste stop was Tsitsikamma, Op weg naar Tsitsikamma hadden we een pothole geraakt (die zijn er nogal veel hier) dus bleek dat we een lekke band hadden. En de wonderen zijn de wereld nog niet uit maar ik heb toch echt de banden verwisseld, voor de gene die het niet geloven moeders heeft er foto's van als bewijs haha. Nadat de band verwisseld was konden we dan eindelijk op de viewing point staan. Helaas was het weer stukke minder geworden maar dat maakte het uitzicht niet minder mooi! De dag erna zijn we naar Knysna gegaan, helaas regende het de hele dag waardoor we niet veel konden doen en Knysna maar een beetje hebben ontdekt. Toen op weg naar ons b&b die midden in een township zat. Het was even zoeken maar uiteindelijk vonden we hem dan, het was een schitterend beeld om te zien en zo kon je goed zien hoe het leven in een township was. Het laat mooi zien dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt, als je een droom heb kan je die in vervulling laten gaan!

Woensdag dan op weg naar Oudtshoorn, de plaats die bekend staat om zijn struisvogels. Dus natuurlijk zijn we naar een struisvogelsfarm geweest. Na een prive rondleiding, een nekmassage en knuffel van de struisvogels en op de stuisvogel zitten was de rondleiding voorbij. Het blijven lelijke maar vooral ook hele domme beesten. Alvast een tip, mocht een struisvogel achter je aan zitten ga niet op de grond liggen want dan denkt de struisvogel dat je hoofd een ei is en gaat hij op je zitten. Donderdag was het dan tijd voor de enige lange autorit, een totale autorit van 5 uur. Wie dacht dat Zuid Afrika een vlak land was zit helemaal fout. In ieder geval in het gedeelte waar wij reden hebben wij denk 30% van de tijd op een vlakke weggereden. Helaas door de lange rit konden wij niet veel zien maar tijdens de rit kan je wel genieten van het schitterende landshap dat Zuid Afrika heeft. Eenmaal aangekomen bij het hotel waren we aardig geschokt, we kwamen aan in een 4 sterren hotel. Zo slaap je eerst in een township en twee dagen later in een 4 sterren hotel. Het was allemaal net iets te chique voor ons, maar ach voor 1 dagje moet het kunnen.

Vrijdags was het dan eindelijk zo ver, op naar Cape Town! Eerst zijn we naar penguin beach gegaan, om de penguins te spotten. Heel veel penguins en leuk om te zien helaas had het beetje hetzelfde effect als in een dierentuin, alleen nu was de tempreatuur stukke malen hoger, daarna Cape Point bezocht, het meest zuid westelijke puntje van het vasteland van Afrika. Het uitzicht was schitterend en we waaide compleet weg, nu snap ik wel dat al die schepen daar zo veel moeite hadden om langs te komen. Daarna op naar het b&b dat net buiten Cape Town lag, maar vanaf het strand had je een schitterend uitzicht op Cape Town met op de achtergrond Table Mountain. De volgende dag was het dan zo ver, Table Mountain beklimmen. Het was even zoeken maar uiteindelijk vonden we de wandelroute. Het was veel zwaarder dan dat we vooraf hadden gedacht. Het zou een loop van +- 2 uur worden, maar na 20 minuten was er een keuze om een wandelroute te nemen naar de lift of door te lopen. Het weer zat ook niet mee (28 graden) dus moeders besloot om de lift te nemen, ik liep ook nog mee maar na 5 minuten toch terug gegaan om de wandelroute af te maken. Het was mega zwaar, totaal deed ik er +- 1.45 uur over. Het valt niet te beschrijven hoe zwaar te was maar iedereen zat er helemaal doorheen die naar boven liep. Eenmaal boven wel echt trots op mezelf dat ik het heb gehaald. En eenmaal boven, het uitzicht..... WAUW!!! Je kijkt zo over heel Cape Town heen het is een schittend uitzicht. Om naar beneden te gaan toch maar besloten om ook maar het liftje te nemen en niet naar beneden te lopen, me benen waren zwaar genoeg. Daarna nog in Waterfront (het touristische gedeelte van Cape Town) gelopen. Zondag was het alweer de laatste dag van de vakantie.... ik zou om 6 uur vliegen dus we hadden gelukkig nog de hele dag in Cape Town om rond te touren in Cape Town. Achteraf bleek wel dat 2.5 dag in Cape Town veelste kort is. Het is een gigantisch grote stad waar je eigenlijk minimaal 1 week moet blijven wil je alles zien.

Na weer thuis te komen bij me 2e huis, was er een totaal nieuwe groep vrijwilligers. Slechts 2 andere Nederlanders zijn nog over. Nieuwe groep betekend nieuwe periode en dat betekend helaas geen zwemmen meer... maar ik heb een nieuwe sport gevonden, cricket!!! In Nederland totaal niet populair maar in Zuid Afrika samen met voetbal en rugby de grote sporten. Cricket is een sport dat super leuk is om te spelen, maar niet om te kijken. Dus de komende 5 weken betekend dat 4 dagen cricket en 1 dag tennis. Ik zal wel nog een blog schrijven, want volgende week ga ik nog een keer op safari, ik wil toch graag de Big5 compleet hebben voordat ik naar huis ga. En natuurlijk staat de Bungjeejump nog steeds op me verlanglijstje...

Ik wil ook niet te veel vertellen over de vakantie anders heeft moeders niks meer te vertellen! Ik zal weer een paar foto's erbij voegen maar moeders heeft de meeste foto's van de vakantie.

Dit was het voor nu, ik hoop dat het weer een leuk verhaal was! :)

P.s. voor de mensen die me echt heel erg missen, het is nog maar 5 weken hou vol!!!

  • 02 Mei 2015 - 13:02

    Bert Melkert:

    Hoi Jelle,
    Een mooi en uitgebreid verslag. Hier kunnen we wat mee. Nog een hele fijne tijd de laatste weken, en we kijken er naar uit dat je weer veilig hier bent.
    VEEL PLEZIER

  • 02 Mei 2015 - 13:04

    Thijs:

    Cricket? Echt? Mooi, kun je een keer uitleggen hoe dat vage spel werkt.

    Nou, geniet nog van je 5 weken. Ik ga vanavond naar Spanje en over 2 weken naar Elba. Kan ik ook beetje vakantie vieren, maar niet zoals jij natuurlijk. Wel een beetje werken ook he daar. Het is geen vakantie, maar stage :P

  • 02 Mei 2015 - 13:55

    Marcel & Elly Melkert:

    Wat ben je toch een bofferd als we je verhaal lezen, zitten we een beetje mee te genieten.
    Nog 5 weken, ja die gaan snel om, maar met mooie herinneringen en foto's zal je de reis/stage telkens weer opnieuw beleven.
    Nog veel plezier daar en af en toe ook waar werken.

  • 02 Mei 2015 - 14:11

    Ans & Theo:

    ha Jelle
    leuke trip - we moeten ook maar eens gaan sparen voor een vakantie in Zuid Afrika.
    Je wordt nog eens een echte handy man. Mocht het met sport en cricket niets worden dan kun je vast bij de Quick Fit nog een mooie carrière maken. Veel succes in de laatste weken

  • 02 Mei 2015 - 15:46

    Ineke:

    Ha Jelle
    Ja het was een fantastische vakantie en dat je moeder je niet ziet als je op het vliegveld staat, is natuurlijk wel een schande; mijn excuus is dat ik na 23 uur reizen niet helemaal helder meer was en alleen maar bezig om in een auto aan de verkeerde kant van de weg te moeten gaan rijden.
    Het was leuk om even te kijken waar je woont en de sfeer van het land te proeven. Zonder meer de moeite waard en alle mooie plekjes die we hebben gemist, vragen erom om nog eens terug te gaan.
    Nog succes en plezier de laatste weekjes, het is zo voorbij

  • 02 Mei 2015 - 18:12

    Jose Prins:

    Ha Jelle, leuk zeg om het allemaal te lezen. Klinkt echt geweldig. En dat je cricket leuk vind is waarschijnlijk een Prinsenkwaaltje. Jurrien heeft onlangs curling ontdekt...... Ook zo'n 'ballensport". Wel een beetje 'gewoon' terugkomen he! Geniet van je laatste weken. Gr jose

  • 02 Mei 2015 - 18:31

    Theo En Greet:

    Hoi Jelle

    Wat een mooi verslag is dit,je ziet het helemaal voor je.
    Leuk om te lezen.Maar de tijd gaat wel snel.
    Een prachtige vakantie samen met je moeder,vergeet je nooit meer.
    Nou geniet nog maar.Tot over vijf weken!!!
    Groet Theo en Greet

  • 02 Mei 2015 - 20:00

    Annelies Melkert:

    Hoi Jelle,
    Prachtig allemaal, ik begrijp dat je echt de tijd van je leven hebt. Leuk zo'n vakantie met je moeder, er zullen er niet veel zijn met zo'n 'voorrecht'. En...je kunt later thuis ook nog de nodige ervaringen delen.
    Ik hoop dat je de big-5 nog gaat óntmoeten. Bungy-jumpen kun je evt. straks op Scheveningen ook weer, want de Pier gaat nu écht opgeknapt worden.
    Zo raak je nog eens thuis in een aantal sporten, hè. Mooi, man!
    Nog heel veel plezier de laatste weken, dat zal straks wel weer ff wennen zijn, thuis.
    Groetjes, Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Jelle

Actief sinds 16 Jan. 2015
Verslag gelezen: 7140
Totaal aantal bezoekers 23695

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 02 Juni 2015

Stage buitenland

Landen bezocht: